Delft, 13 oktober 2023 - Het klinkt misschien gek: de overheid zet in op snelle verduurzaming en toch is de verwachting dat komend jaar nog massaal dieselbusjes en -vrachtwagens worden aangeschaft door bedrijven en instellingen. 

Gemiste kans

De duurzaamheidsambities van de overheid zijn groot. Ondertussen merken wij – met 20.000 zakelijke klanten – weinig van het opschalen van de oplaadvoorzieningen voor bedrijfsvoertuigen. Dat is jammer en voelt als een gemiste kans. Nederland moet met spoed de uitbreiding van laadfaciliteiten versnellen om tijdig voor alle bedrijfswagens een laadinfrastructuur te creëren. 

Koudwatervrees

Veel bedrijven en instellingen lijken terughoudend te zijn als het gaat om het elektrificeren van hun wagenpark. Dit is echter niet nodig. Door nu de overstap te maken, kunnen bedrijven problemen in de toekomst vermijden. “De transitie is onvermijdelijk, dus het is verstandig om snel te beginnen, en overal zijn oplossingen voor.”

Voordelen

Bedrijven en instellingen die wel de overstap maken, lijken in het voordeel te zijn:

  • Een geleidelijke overgang is beheersbaar. 
  • Bij het aanvragen van stroomcapaciteit bij de netbeheerder hebben zij voorrang. 
  • Op dit moment zijn er genereuze financiële regelingen beschikbaar.

Over Joulz

Als toonaangevende aanbieder van integrale energie-infrastructuren en -diensten helpt Joulz zakelijk Nederland met het ontwerp, realisatie, onderhoud, financiering en exploitatie van energie-infrastructuur. Met jarenlange kennis van het net en installaties werkt Joulz aan concrete oplossingen voor de energietransitie. Het balanceren van de productie en de consumptie van duurzame elektriciteit is waar het nu om draait. Joulz heeft hiervoor alle expertise van infrastructuur, zonne-energie, elektriciteitsopslag, laadoplossingen en bemetering in huis. Momenteel bedient Joulz ruim 20.000 zakelijke klanten.